Voorpagina Forums Aanvulling standpunt asiel en migratie: Overbodig maken Frontex Reageer op: Aanvulling standpunt asiel en migratie: Overbodig maken Frontex

#7502 0 Likes | Like it

@Wim: Ik vraag me af waarom we een en ander niet juist in het openbaar zouden kunnen bespreken? Het staat hier nu al maanden open en ter discussie, maar nog niet voor leden. We zijn toch een open club?

Allemaal losknippen vind ik geen goed idee, omdat het wel allemaal met elkaar samenhangt. Je kan bijvoorbeeld niet de grenzen opengooien voor toeristen als je niet een oplossing hebt voor illegale arbeid, en in Europa nog steeds miljoenen mensen aan zwart werk kunnen komen. En je kan ook niet iets over arbeidsmigratie zeggen als je daarnaast niets zegt over de impact daarvan op de huizenmarkt en geen oplossing hebt voor het gevaar dat mensen op straat gaan zwerven of met zijn allen in een woonwagenkamp belanden.

En aan de andere kant vind ik het ook geen goed idee om de discussie nog veel breder te trekken: je moet ook kunnen beperken om ergens te komen. Ik vind bijvoorbeeld dat cultuur niet beschermd moet worden door het grensbeleid en politiek moet volgend zijn en niet leidend voor de inhoud: misschien nuttig hier wat over te zeggen maar laten we ons hoeden ons te verliezen in strategische schwalbes en culture wars.

Het “zwart werk” punt zelf zouden we nog los kunnen beschouwen, maar veel andere punten niet.

Ik ben verder erg benieuwd naar je bezwaren. Vaak leidt dit naar voren brengen daarvan tot nuttige aanpassingen: daar lijkt het ook naar te leiden als je zegt dat je met name veel onderbouwing en verduidelijking mist. Veel vragen zal ik denk ik wel kunnen beantwoorden, want ik verzin dit niet in de laatste maand – ik loop al jaren met ideeën in deze richting op (eerdere versies zijn ook verschenen op Joop). Andere vragen zullen juist leiden tot nieuwe inzichten en aanpassingen.

Een goede uitwerking is wel essentieel, vooral omdat het echt een heel andere manier van kijken naar immigratie inhoudt, waar nu alle partijen van links tot rechts eigenlijk vasthouden aan de status quo van scheiden van economische en politieke vluchtelingen, asiel aanvragen ter plaatse en voor de rest proberen de ellende die daaruit voortkomt met de knoet (rechts) of met de pleisterbox (links) te bestrijden. In praktijk is wat er in het partijprogramma van Wilders en GroenLinks staat niet eens zo heel veel anders. Wat ik hier voorstel is wél heel anders, maar naar mijn stellige overtuiging veel beter. (Ik verzin het natuurlijk zeker niet alleen: ik zal er ook nog eens een aantal bronnen bij zoeken.)

  • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door Kees AldersKees Alders.
  • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door Kees AldersKees Alders.
  • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door Kees AldersKees Alders.
  • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door Kees AldersKees Alders.
  • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door Kees AldersKees Alders.
  • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door Kees AldersKees Alders.