Voorpagina Forums Sociaal en Groen voor ondernemers Reageer op: Sociaal en Groen voor ondernemers

#7233 0 Likes | Like it

Dag Wim,

Het idee is dat al deze punten ook apart worden genoemd als “standpunt”. Dit zou alleen een lijst moeten zijn van die standpunten die we hebben die voor ondernemers interessant zijn. Ik wilde die doelgroepenpagina maken in het kader van de nieuwe website: we kunnen er ook maken voor andere doelgroepen. Doelgroepen aanspreken is zeer interessant. Zeker als vrij linkse club is het belangrijk te laten zien dat we er ook voor ondernemers zijn, vandaar dat ik die groep als eerste neem. Ook naar aanleiding van opmerkingen van Igor.

Mijn idee is dat van dit soort overzichten ieder punt moet linken naar de pagina waar het standpunt wordt toegelicht.

8 zal ik even nazoeken, dat wist ik niet meer.

7 zal ik nog even over nadenken.

6 en 4 stonden in mijn tienpuntenplan over migratie.

6 gaat niet over vluchtelingen, maar over arbeidsmigranten: een heel andere groep. In ons voorstel staat ook dat mensen uit alle landen ter wereld drie maanden een toeristenvisum kunnen krijgen van drie maanden, waarin ze werk op oproepbasis kunnen verrichten. Daarin kan de migrant een baan en een huis vinden. (Dat kan er hier dan beter ook bij staan, dan is dat duidelijk.)

Ik vind het belangrijk dat het initiatief voor het zoeken van een woning bij de migrant en de werkgever ligt, niet bij de overheid. Wel moet er fatsoenlijke woonruimte zijn, en daarop moet gecontroleerd worden. Dit in tegenstelling tot nu, waarbij vaak werknemers met veel teveel in een heel slecht onderkomen worden gezet. Dat wil ik tegengaan, vandaar die eis voor een woonadres.
Overigens hebben arbeidsmigranten in dat voorstel de eerste tien jaar nog geen recht op een sociale huurwoning.

Bij 4 vind ik het heel belangrijk dat de “zwartwerker” er een groot (financieel) belang bij heeft zijn baas of opdrachtgever te “verlinken”. Als de boete naar de overheid gaat (zoals nu) dan weet je dat die maatregel niet gaat werken. Zwart werken (al dan niet door ongedocumenteerde buitenlanders) is in onze samenleving heel algemeen. Ik vind het belangrijk daar wat aan te doen, en zo’n verlinkpremie mag onsympathiek klinken, ik denk dat het ontzettend effectief gaat zijn en zwart werk daarmee zo goed als verdwenen zou zijn. Wie neemt immers nog dat risico?

5. Is inderdaad de moral trade act.