Voorpagina Forums Sociaal en Groen voor ondernemers Reageer op: Sociaal en Groen voor ondernemers

#7207 0 Likes | Like it
Wim LanfermeijerWim Lanfermeijer
Sleutelbeheerder

Kees, nr. 1, 2 en 3 eens met hier en daar iets andere omschrijving. Met name je laatste alinea onder 1 (scheiding van verantwoordelijkheden) vind ik sterk en spreekt me aan.
Nr. 4 heb ik moeite mee. Niet met het ‘verlinken’ maar wel met het uitlokken ervan. Dat levert namelijk geld op en als iets geld oplevert om iets tegen te gaan is waakzaamheid geboden. Bovendien legt het de verantwoordelijkheid van zwartwerken volledig bij de werkgever. Het zou beter zijn om de boete aan de overheid te betalen, die leidt tenslotte ook de schade en daarmee haal je het verdienmodel (werkgever verleiden om zwart te werken om ze daarna aan te geven) eruit.
Nr. 5: datis toch onze (jouw) Moral Trade Act?
Nr. 6: Ik denk dat dit niet werkt. Hoe moet de vluchteling aan een vacature komen die ook nog gegarandeerd door hem vervult moet gaan worden? Hoe kan een vluchteling een woning geregeld krijgen? Geeft een verhuurder of woningbouwvereniging een huurcontract af aan iemand in Afrika die een e-mailtje heeft gestuurd? Verhuurders vragen een depot ter grootte van een paar maanden. Het zou kunnen werken als de lokale opvangcentra (ons vluchtelingenplan) zich ook actief bezighoudt met dit soort zaken. Voor werk zie ik dat zitten (werkgevers kunnen in de opvangcentra werknemers zoeken) maar voor woningbehoefte werkt dat natuurlijk niet. Waarom zou een woningbouwvereniging naar opvangcentra in andere contingenten reizen om huurders te zoeken terwijl we in NL al wachtlijsten hebben? De noodwooncontainers zijn klein maar bieden wel alle menselijke voorzieningen, zoals water en energie. Een bedrijf kan die stapelbare wooncontainers kopen of huren om immigranten te huisvesten. Daar geloof ik wel in.
Ik zou zeggen laat een werkmigrant gewoon binnen als er een woning is (Nederlanders zoeken veelal geen noodwoning, terwijl het voor daklozen uit andere contingenten vaal luxe is) en geeft hem/haar een maand om een baan te krijgen. Zo niet, dan terug en na 6 maanden mag hij/zij weer proberen.

Nr. 7 is me inderdaad te vaag, zoals je zelf ook al aangeeft.

nr. 8. Dit hebben we toch al opgelost in een voorstel? EU-bedrijven met vestigingen buiten de EU betalen aan de EU belasting over het verschil in heffing in het buitenland en de EU. (het heeft dus geen enkele zin meer winsten naar het buitenland te verschuiven om belastingtechnische redenen)

gr Wim