Laten we de campagne van de vleesindustrie ontmaskeren als hypocriet en wanhopig

Laten we het erover hebben dat begin dit jaar nog uit inspectierapporten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bleek dat varkens in slachthuizen lang niet altijd goed worden verdoofd en dat ze daardoor soms in bewuste toestand in kokend water worden ondergedompeld.

Deel dit artikel:

“Medelijden met dieren hangt met de goedheid van het karakter zó nauw samen, dat men gerust beweren kan: wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn”
A. Schopenhauer

“Wilde dieren doden nooit voor de sport. De mens is de enige”
James Anthony Froude

vleesindustrie
column . dierenrechten

02/11/2020

 

door: Emy Koopman
Europese Unie investeert miljoenen

Terwijl de boeren dreigden het land plat te leggen, verscheen er op de site ‘Boerenbusiness’ een nieuwtje dat een opsteker voor de vleessector moet zijn: de Europese Unie investeert de komende drie jaar weer eens miljoenen in de vleesindustrie, deze keer in een campagne om jongeren in mediterrane landen aan het varkensvlees te krijgen. Hoewel varkensvlees nog steeds de meest geconsumeerde vleessoort is in Europa en de vraag ernaar wereldwijd stijgt, heeft het wonderlijk genoeg een slecht imago onder jongeren. Hoog tijd om dat te verbeteren met een campagne specifiek gericht op mensen tot 35 jaar. De slogan? Let’s talk about pork. (Dit is geen parodie, lees op de site van de Europese Unie, of bezoek de site letstalkabouteupork.com.).

De aanvragers van de miljoenensubsidie – varkensvleesgiganten als Interporc en Agrupalto – verkeren in de veronderstelling dat je met een quasihippe reclamecampagne op sociale media die klimaatkinderen van nu overal wel van kunt overtuigen. De site is het digitale equivalent van die levensgrote borden van lachende varkens die vroeger bij de slager stonden. ‘Kunnen varkens vliegen?’, lees je op de site, als een van de zogenaamde ‘mythen’ die moeten worden ontkracht. Nee hoor, gekke kinderen: ‘Totalement fake!’ Onder het kopje ‘klimaat’ mag een jeugdige Franse boerin komen vertellen dat jij zélf je klimaatimpact kunt verminderen door lokaal te consumeren. Gloeiend van ergernis zat ik achter mijn laptop. Weer een verkwisting van gemeenschapsgeld aan een doel dat lijnrecht indruist tegen de ambitie onze planeet enigszins leefbaar te houden. De Tweede Kamer nam in juli 2020 een motie aan die de Partij voor de Dieren razendsnel had ingediend en waarin de regering wordt opgeroepen zich ‘in Europa actief te verzetten tegen Europese subsidies voor vleespromotie’. ‘Actief verzet’, dat klinkt even mooi als hol. Waarom niet gewoon deze campagne, die toch al is opgestart en bekostigd, als een boemerang laten terugslaan? Vegetarisme was altijd iets waarover je niet sprak als je het gezellig wilde houden, iets waarvan je hoorde te zeggen dat het een persoonlijke keuze is.

varkens blijken slim

Maar nu hebben we een hashtag (#LetsTalkAboutPork), nu kunnen we het zwijgen doorbreken. Ja, laten we het over varkens hebben! Laten we het erover hebben hoe slim varkens zijn. Zo slim als een 5-jarig kind, volgens de huidige wetenschappelijke inzichten. Dat ze computerspelletjes kunnen spelen. Dat ze rouwen als een soortgenoot sterft. Dat ze zo gestresst raken van het transport naar het slachthuis dat hun vlees er oneetbaar van zou worden als dat ‘genetische defect’ niet zou zijn weg gefokt.

in kokend water

Laten we het erover hebben dat begin dit jaar nog uit inspectierapporten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit bleek dat varkens in slachthuizen lang niet altijd goed worden verdoofd en dat ze daardoor soms in bewuste toestand in kokend water worden ondergedompeld.Laten we het erover hebben hoezeer een varkenshart lijkt op een mensenhart.Laten we toegeven dat de CO2 die we uitstoten om varkens te kunnen eten niet zo hoog is als bij koeien (#LetsTalkAboutBeef), maar wel hoger dan bij kippen en veel hoger dan bij alle plantaardige alternatieven.Laten we het erover hebben dat vegetarisch eten geen opoffering meer is. Dat er worstjes en burgers bestaan die ook de fanatiekste vleeseters niet van echt kunnen onderscheiden. Van filet americain en spekjes tot oesterzwamkroketten: de supermarktschappen liggen vol met plantaardige opties, ze zijn alleen duurder dan de kiloknallers.Binnen de Green Deal heeft de Europese Unie toegezegd ook volop in deze alternatieven te investeren. Laten we dat toejuichen en tegelijkertijd de tegencampagne van de vleesindustrie ontmaskeren als hypocriet en wanhopig. Want die klimaatkinderen van nu, die paai je niet meer met een lachend varken.

uit: de Volkskrant / vleesindustrie

Deel dit artikel:

Geef een reactie